Työnantajabrändäys teollisuudessa

Kilpailu parhaista tekijöistä kiristyy, se on väestörakenteesta johtuva fakta. Kun työntekijällä on paljon vaihtoehtoja, myös vaihtuvuutta on paljon.

Lähtövaihtuvuus teollisuuden työpaikoilla

Lähtövaihtuvuus on teollisuudessa jo nyt korkeampi kuin monilla muilla
aloilla johtuen muun muassa fyysisesti vaativista työoloista ja kilpailusta työvoimasta paitsi oman alan myös muiden alojen kanssa. Teollisuudessa lähtövaihtuvuus on EK:n tilastojen mukaan keskimäärin 16 % vuodessa.

Teollisuuden rekrytoinnin kustannukset

Valmistavassa teollisuudessa rekrytoinnin kustannukset voivat tyypillisesti olla noin 15-30% uuden työntekijän vuosipalkasta. Jos työntekijän keskimääräinen vuosipalkka on 40 000 euroa, rekrytointikustannukset voivat olla noin 6 000 - 8 000 euroa per työntekijä. Epäonnistunut rekry maksaa vielä enemmän: arviolta noin 30% ko. henkilön vuosipalkasta.

Vaihtuvuuden kustannuksen on tutkittu olevan lähtijän puolen vuoden palkkaa vastaava summa, joten edellä mainitulla palkkatasolla ja keskimääräisellä lähtövaihtuvuudella tulee vaihtuvuuden kustannukseksi 100 henkilön organisaatiossa 320.000 € vuodessa.

Veto- ja pitovoiman kohdalla puhutaan siis pienessäkin organisaatiossa jopa satojen tuhansien eurojen kustannuksesta joka vuosi.
Valmistavan teollisuuden rekrymarkkinointi
Sitten hyvät uutiset: Positiivisen työnantajamielikuvan on tutkittu alentavan rekrytoinnin kustannuksia jopa puolella ja vähentävän vaihtuvuutta lähes kolmanneksella (28%).

Muutos

Kun kehittämistä ohjaa data, toimenpiteet osataan kohdistaa ja mitoittaa oikein. Tämän ansiosta yrityksen työnantajamielikuva alkaa parantua, ja veto- ja pitovoimasta kasvaa yksi tärkeimmistä kilpailutekijöistä. Hyvä veto- ja pitovoima parantavat myös yrityksen kykyä selviytyä suhdannevaihteluista.

Mikä tärkeintä, johdon ei tarvitse enää arvioida mutu:lla, onko yritys kiinnostava, voiko henkilöstö hyvin ja tehdäänkö veto- ja pitovoiman kehittämiseksi riittävästi.

Tyypillinen lähtötilanne

Yritystä ei tunneta työnantajana ja/tai sen työnantajamielikuva on epäselvä - usein yritykselle itselleenkin. Tämän johdosta rekrytoinnin kustannukset ovat korkeat, ja hakijoiden laatu vaihtelee suuresti - mikä johtaa edelleen suureen vaihtuvuuteen. Tilannetta korjaamista vaikeuttaa se, että yritykseltä puuttuu faktaa omista heikkouksistaan.

Muutos 

Yritys tietää, minkä elementtien ympärille sen kannattaa työnantajamielikuvansa rakentaa, kenelle ja missä viestintää on tehokkainta kohdentaa ja mitä pitää mitata. Samalla opitaan tunnistamaan pahimmat pullonkaulat, ja resurssit pystytään kohdistamaan oikein. 

Lupaus

Rookie Communications Oy pystyy toteuttamaan muutoksen läpinäkyvän ja mitattavan prosessin ohjaamana siten, että investoinnin panos-tuottosuhde pystytään mittaamaan ja takaisinmaksuaika arvioimaan. Me teemme emmekä höpötä. 

Kuinka voimme auttaa

01

Työnantajaviestinnän auditointi

Istutaan alas avainhenkilöiden kanssa, kirkastetaan lähtötilanne ja tunnistetaan tärkeimmät kehittämiskohteet. Näin homma lähtee varmuudella oikeaan suuntaan.
Lue lisää

02

Pilottikampanja 3 kk
(ta-mielikuva tai rekry)

Sisältää taustoituspalaverin, osaajaprofiilien määrittelyn, mainostilien auditoinnin, tarvittavat verkkosisältöjen muokkaukset, mainossisällöt ja kampanjatoteutuksen.
Lue lisää

03

Työnantajaviestinnän pelikirja™

Organisaatioille, jotka haluavat selkeät ja dokumentoidut askelmerkit työnantajamielikuvan rakentamiseen ja rekrymarkkinointiin.
Lue lisää

Miksi Rookie?

Muutokseen vaikuttaa kolme asiaa

01

Strateginen osaaminen

02

Erottuvat luovat toteutukset

03

Oikeat mittarit

Rookie lukuina

Pitkässä juoksussa organisaatio on oman osaajaonnensa seppä. Työnantajat, joiden viestintä on
strategista, erottuvaa ja mitattavaa, voittavat kisan halutuimmista osaajista. Rookie Communications Oy
pystyy auttamaan tämä kokonaisuuden rakentamisessa paremmin kuin todennäköisesti kukaan muu.
Yli 200
Tyytyväistä asiakasta
Yli 1000
Projektia takana
Yli 100 vuotta
Kokemusta
destia
Orimattila
joensuu
Siun Sote
Mantsinen